Cannibal Holocaust


Italiensk skräck från 1980 i regi av Ruggero Deodato och i huvudrollerna ser vi Robert Kerman och Gabriel Yorke. I övriga roller ser vi Luca Barbareschi, Francesca Ciardi, Perry Pirkanen, Salvatore Basile, Ricardo Fuentes, Paolo Paoloni, Lionello Pio Di Savoia, Luigina Rocchi, Enrico Papa, David Sage och Ruggero Deodato.

Ett dokumentärteam med tre unga män och en ung kvinna reser till den sydamerikanska djungeln för att söka efter riktiga kannibaler. Efter en tid rapporteras de som försvunna och ett räddningslag skickas från USA. Dessa kommer i kontakt med en Amazonstam kallad ”Tree-people”. De visar dem de enda kvarlevorna av filmteamet – deras filmrullar. Tillbaka i USA tittar man på filmerna och får reda på exakt vad som hände med gruppen…

Oh, good Lord! It’s unbelievable. It’s… it’s horrible. I can’t understand the reason for such cruelty. It must have something to do with some obscure sexual rite or with the almost profound respect these primitives have for virginity.

Om Salò är den mest kontroversiella drama-filmen genom alla tider, då är Cannibal Holocaust utan tvekan den mest kontroversiella skräckfilmen som har gjorts. Detta är en film som än idag skapar rubriker för sitt grafiska och förargelseväckande innehåll. Regissören, Ruggero Deodato, hade skapat en film som var så realistisk och stötande att han togs till rättegång i tron att han hade mördat sina skådespelare, då de hade fått som order av Deodato att hålla sig borta i ett år efter inspelningen. Skådespelarna dök upp till rättegången, och Deodato slapp undan mordåtalen, fast cirkusen var inte över där. Antalet djur som mördades under inspelningen kom att förstärka filmens rykte som en gränsöverskridande sådan. Flera av skådespelarna har uttryckt ånger att de medverkade, och Deodato har också uttryckt skam över djuren som miste sina liv under omänskliga omständigheter. Det är väl det enda positiva omdömet som jag kan ge Deodato för denna monstrositet till film.

Visuellt och tekniskt så har Cannibal Holocaust B-film skriven över sig från huvud till tå. Fotot av Sergio D’Offizi är grynigt, rått och klumpigt där det zoomas in och ut på obegripliga sätt, fokuset hoppar, och mycket av det känns som exploatering. Samtidigt så funkar det väl med tanke på att det är ett dokumentärteam, och det ska föreställa found-footage. Filmen har utan tvekan en dokumentär känsla över sig, vilket är något som jag borde berömma, I guess, men på grund av att filmens innehåll är så äckligt och upprörande så förmår jag mig inte att göra det. Musiken av Riz Ortolani kammar väl hem lite poäng. Temat som spelas genom hela filmen är ganska catchy, och helt emot filmens innehåll, vilket gör filmen desto mer obehaglig. Så när allt är sagt och gjort så vet jag verkligen inte om jag tycker att fotot och musiken förtjänar beröm. Jag vet bara inte.

Klippningen av Vincenzo Tomassi är, rent ut sagt, skitdålig på alla sätt och vis. För det första, filmen är 1h 36min lång, vilket är alldeles för långt, och den känns mycket längre än så. Den rör sig så fruktansvärt långsamt, och i synnerhet så är alla scener där djurplågeri förekommer alldeles för utdragna och plågsamma. De borde inte finnas med i filmen överhuvudtaget. Något annat som gör klippningen undermålig är hur de klipper mitt i en dialogscen, det blir så konstigt och hackigt. Sedan så är ADR:n skrattretande dåligt synkad, och låter så onaturlig. Jag bara satt och längtade efter att skiten skulle ta slut. När filmen väl var över så ville jag bara bränna kopian i närmsta papperskorg. Så nej, klippningen får inga poäng från mig. Pinsamt.

Keep rolling, we’re gonna get an Oscar for this!

Manus och regi är, precis som allt annat i filmen, dåligt. Filmen känns mest som en exploateringsrulle, inte som ett genuint försök att skildra de mer dunkla sidorna inom reportage och nyheter. Om jag absolut måste säga något positivt om Deodatos regi, då får jag väl medge att han lyckas med att ge filmen en realistisk känsla. Kannibalstammen är trovärdigt skildrad, och miljöerna ger filmen stundvis en viss hotfull stämning. Att filmen innehåller så många scener av djurplågeri är oförlåtligt (jag vet att det inte är en helt främmande praxis inom filmbranschen, tyvärr), och jag hatar verkligen hur Deodato drar ut på dessa scener. I synnerhet så finns det en scen där en jättesköldpadda dekapiteras, och dokumentärteamet fortsätter sedan att avlossna skalet för att leka runt med dess inälvor. Det var under den scenen som jag fick ta mig en djup funderare till varför jag ens satte igång filmen till att börja med. Där finns en annan scen där en liten kulting sparkas av en sadistisk jävel ur dokumentärteamet, stackaren skriker och försöker fly för att sedan bli kallblodigt nerskjuten. Fy fan, säger jag bara.

Skådespeleriet är inte mycket att nämna, då det är klart och tydligt att Deodato har noll känsla för personregi. Karaktärerna är extremt platta och osympatiska, och skådespelarna har noll känsla och trovärdighet. De ska däremot ha beröm för att de ha kallat skapandet av filmen för den värsta upplevelsen som de har varit med om. Jag skramlar verkligen efter något positivt att säga om filmen.

I wonder who the real cannibals are.

I ungefär tio år så har jag gått och grunnat på om jag skulle se Cannibal Holocaust eller inte, var alltid lite rädd då kontroverserna var så starka, samt scenerna med djurplågeri var inget som jag ville utsätta mig för. Till slut så kom jag till en punkt där jag ville se hur illa det verkligen var, om den var värd all ståhej. Tyvärr, så var den det. Jag ska inte gå så långt att säga att det är bland det sämsta jag har sett, men utan tvekan bland det mest upprörande, och inte på ett bra sätt. Rekommenderar jag filmen? Jag antar att som skräckfantast så bör man ha sett den, fast ärligt talat så ser jag ingen anledning till varför man skulle utsätta sig för Cannibal Holocaust.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s