Se7en (1995)


Seven 1995 poster wallpaper by Beyond

Amerikansk thriller från 1995 i regi av David Fincher och i huvudrollerna ser vi Morgan Freeman och Brad Pitt. I övriga roller ser vi Gwyneth Paltrow, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Richard Roundtree, Richard Schiff, Peter Crombie och Kevin Spacey.

De två poliserna, Somerset (Morgan Freeman) och Mills (Brad Pitt), har att göra med en psykopatisk seriemördare som systematiskt dödar sina offer efter de sju dödssynderna.

Imorgon har ju som bekant Gone Girl premiär och förväntningarna kunde verkligen inte vara högre. Fram tills dess så ska jag recensera lite David Fincher-rullar. Alla kommer inte recenseras, kommer hoppa över; Alien 3, The GamePanic Room och The Curious Case of Benjamin Button. Anledningen till att jag hoppar över de är för att jag vill helt enkelt inte recensera någon av de, det är inte direkt några av mina favoriter när det kommer till Fincher. Däremot så kommer jag täcka av Se7en, Fight Club, Zodiac och The Girl With The Dragon Tattoo. Dessa är filmer som jag förknippar mest med Fincher och jag kommer täcka filmerna årsvis. Först ut är Se7en och här snackar vi om David Fincher i sitt absoluta essä. Se7en har så länge jag kan minnas varit en av mina absoluta favoritfilmer och är en psykologisk thriller när den är som bäst. Se7en är bland det mest skrämmande och gastkramande jag någonsin har sett, definitivt i klass med Cape Fear och Shutter Island. Sedan tycker jag att den piskar skiten ur The Silence of the Lambs på alla sätt och vis. Manuset är perfekt, regin är gudomlig och skådespeleriet är fenomenalt. Detta är ett fantastiskt mästerverk, mina damer och herrar.

Se7en är bland de mest realistiska och mörkaste thrillers jag någonsin har sett. Varenda bildruta i filmen är så mörkt och mardrömslikt komponerade, det får varenda lilla gatuhörn, gränder och, i princip allt, att kännas hotfulla. Varenda gång Brad Pitt och Morgan Freeman går in i en lägenhet eller vad som helst spänner man sig å det jävligaste. Visuellt och tekniskt är det helt perfekt och respektingivande. David Fincher’s filmer är alltid helt perfekta ur en teknisk synvinkel och Se7en är inget undantag. Som sagt, filmen är en tämligen dyster upplevelse där atmosfären fullkomligt skriker misär och illavarsel, det finns absolut noll ljusglimtar i Se7en. T.o.m. en mysig middagskonversation mellan Brad Pitt, Gwyneth Paltrow och Morgan Freeman får det att krypa i skinnet. Fotot av Darius Khondji är makalöst bra och bland det bästa med filmen, det är så coolt fotat med den handhållna kameran och alla häftiga åkningar som bara David Fincher hade kunnat få till. I synnerhet är det en scen som är bland det snyggaste jag har sett, som är så visuellt och tekniskt perfekt: Sloth-scenen. Khondji’s foto och klippningen av Richard Francis-Bruce, kombinerat med Howard Shore’s banbrytande musik; Genialt. Visuellt och tekniskt är Se7en den snyggaste thrillern som någonsin har gjorts.

Manus och regi är av absolut världsklass och det är svårt att hitta en thriller som är mer välskriven och välregisserad som Se7en. Här finns inga brister överhuvudtaget som man kan hitta, och försöker man så är det slöseri med tid. Manuset av Andrew Kevin Walker är FUCKING AMAZING, detta är bland de bästa manus som någonsin har skrivits och det grämer mig att Walker inte erhöll en Oscarsnominering. Walker har gjort ett fantastiskt jobb med karaktärerna eftersom varenda karaktär i filmen har något med dödssynderna att göra. Alla har drag av de och det gör att karaktärerna känns otroligt realistiska, det känns aldrig som att man ser en film, det känns som en dokumentär. Dialogerna är fenomenala och det som jag älskar med karaktärerna Mills och Somerset är att de är varandras totala motsatser. Somerset är den härdade veteranen som snart ska pensionera sig och Mills är den unge och hungrige nykomlingen som vill ha lite action. Det ger upphov till några av alla tidernas bästa dialogscener, snuskigt välskrivna och perfekt agerade. Ett perfekt manus som skulle ha blivit Oscarsnominerat. Rysningar.

Regin av David Fincher är det som gör Se7en till det mästerverk det är. I mitt tycke är David Fincher vår tids Stanley Kubrick, dvs, han väntar länge mellan varje film han gör och lägger ner extremt mycket tid på sina projekt. Det som utmärker David Fincher från alla andra regissörer är hans minutiösa känsla för detaljer och hans perfektionism. Fincher kan ta de mest obetydliga detaljer som kan verka så onödiga och gör de till en del av handlingen, och senare när påsen knyts ihop så förstår man varför de betyder så mycket. Något annat som utmärker Fincher är hur han kan få det mest otroliga att verka realistiskt, Se7en är skrämmande realistisk. Fincher är också expert på att låta sina filmer utvecklas naturligt, dvs han låter allt ta den tid de behöver och stressar aldrig. Alla vändningar som sker i filmen känns aldrig påtvingade utan det känns helt perfekt tajmat och det faktum att allt i filmen känns så naturligt utvecklat, gör att alla vändningar blir desto mer chockerande. Slutet i Se7en är bland det mest oförglömliga någonsin. Jag ska inte avslöja för mycket, men, WOW. Jag tycker att Se7en är världens bäst regisserade thriller och kronjuvelen i David Fincher’s karriär. Hans regi är perfekt.

Skådespeleriet är, precis som allt annat i filmen, helt perfekt. Eftersom David Fincher är en sådan perfektionist så släpper han inte förbi vad som helst. I mitt tycke gör Brad Pitt och Morgan Freeman sina livs roller som Mills och Somerset, bägge har gett utmärkta prestationer genom åren, men såhär engagerade har jag nog aldrig sett de. Framför allt är deras samspel helt perfekt och bägge skulle ha blivit Oscarsnominerade – I synnerhet Brad Pitt för sin explosiva prestation som Mills. Morgan Freeman är lysande som Somerset, polisen som är så trött och frustrerad över hur världen har utvecklat sig. Detta är en perfekt prestation av Freeman och jag längtar tills han kommer upp i denna nivå igen. Detsamma gäller Gwyneth Paltrow, R. Lee Ermey och Kevin Spacey. Fenomenalt skådespeleri.

Se7en är med i min personliga topp 20 genom alla tider och jag tror att snart kommer den med i min topp 10. En perfekt skriven, underbart regisserad och fenomenalt agerad psykologisk thriller som är den bästa i sin genre. Om 4h 5min ska Gone Girl kollas in och peppen är enorm. Ett perfekt mästerverk av David Fincher.

Filmbetyg 4.001

2 tankar om “Se7en (1995)

  1. Jag inte minns varför jag var besviken på Se7en men dina prisande ord om den får mig vilja se den igen och ge den en andra chans. Det lilla som jag minns av Se7en är, som du sa, filmens hotfulla atmosfär. Du kan inte sova genom denna film 😉 Jättebra recension igen, älskling ❤

Lämna en kommentar